إحنا جيلنا يا يونس زي ورق الخريف ...عارف ايه هو ورق الخريف ؟؟؟ هو ورق الشجر إللي بيذبل من البرد و المطر و التراب ...ويقع من علي الشجرة وحيد ميت ... مكسور و مع اي لمسة الكسر بيحوله لتراب ...تراب بيرميه الريح لكل مكان

الاثنين، 30 مارس 2009

هذا لأنه إبريل أخر ...


غريب امر هذا الشهر ...
إبريل ...
كان في يوم من الأيام اسعد شهر في حياتي ... و كنت له مكانة كبيرة عندي ...
و سرعان ما تغير ...
سرعان ما تحول لأسوء شهر في العام بأكلمه ...
يأتي و قلبي يخفق ...
تري باي مصائب جديدة انت قادم يا ابريل ...
ابريل هو الشهر الذي ولد فيه ابني الوحيد محمود ...
اخي الصغير ...
ابريل هو الشهر الذي ولد فيه اول قصة حب لي ...
ابريل هو الشهر الذي كتب فيه اخي عقد قرانه ...
ابريل هو نفس الشهر الذي افترقت فيه عن من أحببت ...
ابريل هو نفس الشهر الذي توفي فيه والد اقرب اصدقائي و ربما جمعتنا مصيبتنا في نفس الشهر لعلاقة صداقة قوية ...
ابريل هو نفس الشهر الذي دخل فيه اعز و اقرب اصدقائي في الحياة الجيش ليفترق عني ...
ابريل سأحتفل فيه بمرور 11 عام علي مناسبة ...
و عامين علي مناسبة أخري ...
و سنوية أكبر احزاني ...
سنوية ثلاث مصائب تجمعوا في شهر واحد ...
في عام واحد ...
بعد كمية مصائب اخري في نفس العام ...
ها هو ذا ابريل يعود ...
كما لو انه كان امس ...
عاد ابريل و انا انسان مختلف ...
عاد ابريل و انا اعيش حياة مختلفة ...
عاد ابريل و انا اغرق ...
عاد ابريل ليبتلعني في ظلامه أكثر و أكثر ...
انه ابريل أخر ...

هناك 3 تعليقات:

أحمد يحيى يقول...

أبريل السنادي شكله كويس. معايا أقصد. مش أبريل، لأ، نهاية مارس نقدر نقول. و
دخلة أبريل.
وانتا ياجو كلامك مش مزبوط. ممكن أكون مش قريب منك الفترة دي زي الأول، لكن السنادي عامة كويسة معاك. أكيد على الأقل أحسن من اللي قبلها. اضحك يايوسف. اضحك ياعم وفرفش انتا اللي شفته محدش شافه ولا حيشوفه في حياته. اضحك منتا خلاص اللي جاي مش حيكون أبدًا زي اللي عدّى. اضحك.. لأني لما بشوفك بتضحك بضحك.


وعلى فكرة، محمد جميل بيسلم عليك. كان معاياغ على التليفون دلوأتي. ده لو مكانش كلمك فعلًا.

:_)

maha يقول...

سلام عليك يا يوسف
سبحان الله الايام دي غريبة اوي
حتي من قبل ما تبتدي بنخاف منها
تعرف اكتر حاة كنت خايفة منها اول الشهرده
ان حد يعمل فيا كدبه ابريل
اد ايه بكرة الموضوع ده
بس الحمد لله محصلش
يا رب يكون شهر خفيف علينا
ان شاء الله تحصل حاجة كويسة اوي الشهر ده ليك و تعوضك عن ذكرياته المؤلمة
مبسوطة جدا بمتابعتك لمدونتي
دايما يا رب بخير
سلام
مها

من اجل عينيك يقول...

انا اللي باتعلم منك يايوسف كل شئ

مش هينفع اعلمك دلوقت

انت عارف انا عايزة اقول ايه من غير كلام