إحنا جيلنا يا يونس زي ورق الخريف ...عارف ايه هو ورق الخريف ؟؟؟ هو ورق الشجر إللي بيذبل من البرد و المطر و التراب ...ويقع من علي الشجرة وحيد ميت ... مكسور و مع اي لمسة الكسر بيحوله لتراب ...تراب بيرميه الريح لكل مكان

السبت، 14 فبراير 2009

يا شمس ليكي غروب و في قلب ليلك دايما الفجر بيعود


السلام عليكم

ازيكم

عدنا مرة اخري

كان عندي حاجات كثيرة عايز اكتب عنها طول الأسبوع ده و معرفتش كان اسبوع مزدحم جدا جدا جدا

اسبوع حصل فيه اني رحت القاهرة احضر معرض الكتاب و اقابل اصحاب كثير مقبلتهمش من زمان و اقابل ناس ماكنتش عايز اقابلهم اساسا ثم فرح اخويا الكبير و توديعي له بقا نهائيا ثم خطوبة الأخت الغالية جومانا حمدي علي الصديق العزيز الدكتور سامح و يوم اخر كان طويل و مزدحم ملئ بالأحداث

ثم يوم من نوع خاص ...

يوم لن استطيع نسيانه ساتحدث عنه لاحقا

ثم بدئت مراسم الأحتفال الرسمية بعيد ميلادي الموافق 11/ 2 هذا اليوم بالذات اردت ان اضع تدوينة خاصة تحمل الكثير و الكثير لكني لما اكن في حالة تسمح لي بالكتابة ايضا ثم اتي اليوم الذي يليه احتفال خاص بعيد ميلادي لم يسبق ان حدث في تاريخي ان احتفل مع اصدقائي بعيد ميلادي و قبل اي ظنون او تعليقات قد تأتي إلي فكر قارئ هذه الحروف كان هذا يوم اخر خاص له ايضا النصيب للتحدث عنه


لكن عموما و اهم ما خرجت منه هذا الأسبوع اني مازلت اسير في الطريق الذي رسمته لنفسي و الذي ارغب في ان اخوضه

و هناك ما تعلمته في هذه الأيام و المناسبات

و ها انا مستمر في بناء الأنا الجديدة

و ها انا احاول ان اخرج عن جميع النطاقات الضيقة التي يضع كل شخص نفسه فيها و المجتمعات و البشر و ان اكون انا جديد غير هذا الذي فرمته تلك الحياة و قتلت احلامه و فرحته ...

لا تزال الرؤيا ضبابية و لكن كل يوم الملامح و المعالم تظهر و ها انا اعود لأبتسم

نعم

و اعود مرة اخري لأحلم

و هذا اهم ما لاحظته في نفسي بعد هذا الأسبوع


انا رجعت احلم من تاني




كان اسبوع حافل بحق

هناك ما سأتحدث عنه

و هناك ما سأحتفظ به لنفسي

و هناك ما مر مرور الكرام و لن اتحدث عنه حتي


سلاموا عليكوا

هناك تعليق واحد:

من اجل عينيك يقول...

سلامو عليكو يا قمر

وحشتني جدا يا يوسف

اكتر مما تتصور

بس ايه حكاية كمية الوعود اللي بتوعدنا انك تحكيها
ومش شايفين حاجة

كل سنة وانت طيب اولا
كان نفسي اكون معاك ف اليوم ده
ولو اننا احتفلنا احتفالنا الخاص قبليه

اتمنى تكون دايما سعيد وماشي صح ف حياتك ولا يهزمك موقف ولا يهزك انسان
اتمنى تنجح في صنع الأنا الخاصه بك وتتغلب على كل سئ في حياتك