إحنا جيلنا يا يونس زي ورق الخريف ...عارف ايه هو ورق الخريف ؟؟؟ هو ورق الشجر إللي بيذبل من البرد و المطر و التراب ...ويقع من علي الشجرة وحيد ميت ... مكسور و مع اي لمسة الكسر بيحوله لتراب ...تراب بيرميه الريح لكل مكان

الخميس، 29 مايو 2008

طعم البيوت ... منير ... صوت الليل الجميل ...



طعم الحاجات بيعيش ساعات ...
و يدوب قوام ...
و قوام يفوت ...
جوة القلوب و الذكريات
ميعش غير طعم البيوت ...
**************

في اخر اعمال الأسطورة منير طعم البيوت ...
نري البوم جديد جميل . يضيف لعشاقه الذين انا منهم مجموعة اخرة من اغانيه ذات الأحساس الخاص الذي تتميز به اغانيه و التي تسير بدورها بشكل او باخر لأغاني احمد منيب .


و لكن يلاحظ في بعض الأغاني خصوصا ( كان فاضل ... لزامن ) التغير الواضح في صوت منير لعامل الزمن و العمر . و اصبح اقل جودة ...و لكن هذا لا يمنع ان الألبوم مميز من حيث الكلمات كالعادة بجميع الأغاني بلا أستثناء و الحالة التي يتناولها باسلوبه الحساس الخاص به . و ايضا كالعادة كان بجوار الأبداع في الكلمات و الأحساس العبقري الذي يغني به منير كان هناك ابداع اخر وهو الموسيقي او الألحان فقد قدم مجموعة من الأغاني بألحان جديدة و مختلفة مثل معاكي , من غير كسوف , طعم البيوت ( خصوصا ) , تحت الياسمينة . لكن في بعض الأغاني ايضا لم يكن هناك ابداع من حيث اللحن و كانت مجرد تكرار لألوان سابقة تناولها افضل مثل كان فاضل , لزامن , مش محتاج اتوب , نايجاري بيه , سؤال , يا ابو الطقية , يونس . لكن يبقي تفوق الكلمات و الأحساس ليغطي علي عيوب اللحن التقليدي لمنير و صوته الذي تغير .


طعم البيوت ...هل الأسطورة تقترب من نهايتها ... ؟؟؟؟


بالرغم من انه يمكن الأعتبار و التوقع بمنتهي السهولة ان البوم طعم البيوت اضاف إللي رصيد منير و انه ترك مجموعة من الأعمال التي من المؤكد ستكون من علامات منير و انه سيترك بصمة في قلوب محبيه . و لكن هناك سؤال يطرح نفسه كم بقا لمنير من البومات بنفس المستوي او تصارع علي نفس المستوي قبل ان يصل للنهاية بما ان النزول كان واضح في هذا الألبوم من حيث الصوت . فلا يمكن لمنير ان يعتمد علي احساسه و الكلمات القوية التي يختارها فيبقي عامل الصوت مهم .



حاليا ... لقد خرج الجميع بمكسب كبير من طعم البيوت سواء لمنير او محبيه و عاشقي اغانيه ...


اما الغد فسوف يتحدث عن نفسه بنفسه .
______________
_________

___________________________

هناك تعليقان (2):

ياسر خاطر يقول...

مسا التماسي يابو يوسف

بمناسبة الشريط

اغنية يونس بتفكرني بيك لجدا

وخصوصا انها ممكن تمشي يوسف بدل يونس


تحياتي الخلصة المخلصة
وابقى ادخل الماسنجر يابني

boshra mohamed يقول...

ايه يايوسف ماتصلى على النبى كده فى قلبك
صوتك ايه اللى جودته بتقل
واسطورة ايه اللى قربت تخلص
مش عارف فيه ناس كده هوايتها انها تسرق الفرحة من الناس
بقى بذمتك صوت منير فى الرحيل مش جيد واحساسه فى كان فاضل مابيخليش جسمك يقشعر
ارجع اسمع الاغنيتين دول كويس وراعى ان منير بيغنى فيهم لايف .. مين دلوقتى فيك يامصر ممكن يعمل كده فى البومه